Oud Dirigenten

Ed-DirEd Verschuren (geboren 1953, Eindhoven) was van 1985 tot eind 2019 artistiek leider en dirigent van Eindhovense Koorvereniging De Toonkunst.
Hij studeerde aan het Maastrichts Conservatorium hoofdvak piano bij Hedy Schneider en orkestdirectie bij Wolfgang Trommer. Vervolgens voltooide hij zijn opleiding orkestdirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg bij Jac van Steen. Aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht volgde hij de opleiding kunstmanagement. Hij is als docent verbonden aan het Regionaal Instituut voor Cultuur en Kunst te Weert en aan het Centrum voor de Kunsten te Eindhoven (CKE)

Ed Verschuren voerde met De Toonkunst grote muzikale werken uit, zoals Stabat Mater van Rossini, Requiem van Andrew Lloyd Webber, Misa Criolla en Misa por la Paz van Ariel Ramirez, Chichester Psalms van Leonard Bernstein, Carmina Burana van Carl Orff en Magnificat van Nicolas White.

In 1996 verleende De Toonkunst onder zijn leiding medewerking aan de totstandkoming van de jubileum-cd en TV-special ‘A Symfonic Night I’ van BZN in het Chassée Theater te Breda.

In 2000 voerde hij met De Toonkunst een bijzonder project uit: de Misa por la Paz y la Justicia in aanwezigheid van de Argentijnse componist Ariel Ramirez en met begeleiding van diens ensemble. Dit muziekwerk, dat een primeur voor Europa betekende, werd uitgevoerd in het Frits Philips Muziekcentrum te Eindhoven en in het Concertgebouw te Amsterdam.

In eigen land werden tevens concerten gegeven met onder meer Andrea Bocelli, The Rosenberg Trio, Ben Cramer, Lenny Kuhr, Marco Bakker, Willeke Alberti, Anita Meijer, Lee Touwers en Marjon Lambriks.

Bovendien werden ook in het buitenland concerten gegeven in steden als Antwerpen, Parijs, Praag, Boedapest, Salzburg, Szolnok, Berlijn en Londen.

Na afloop van een feestelijk concert in juni 2015 t.g.v. zijn 30-jarig dirigentschap bij De Toonkunst ontving Ed een koninklijke onderscheiding van de burgemeester van Nuenen en werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Ton van de Weem

studeerde orgel, schoolmuziek en koordirectie uitvoerend musicus aan het conservatorium in Tilburg. Op 24-jarige leeftijd werd hij dirigent en medeoprichter van diverse koren. Hij was repetitor bij het Brabant Koor. Ook werkte hij als docent aan De Vrije School in Den Haag. Met diverse koren nam hij in totaal 31 keer deel aan nationale en internationale concoursen en behaalde vele eerste prijzen, vaak met lof. In 2003 ontving hij de Cultuurmedaille van de Gemeente Veldhoven vanwege zijn verdiensten op het gebied van het muziekonderwijs in Veldhoven, als dirigent/muzikaal leider van diverse Veldhovense koren en de Veldhovens Revue 1998 en 2000. In 2014 stond hij met het Boxmeers Vocaal Ensemble in de finale van het landelijk concours van de KNZV. Met hen bracht hij een CD uit samen met Wishful Singing. 

Vincent Robert

werd geboren in 1969 in Den Hoorn (bij Delft). Vanaf 1988 studeerde hij piano bij Mila Baslawskaja (moeder van Lisa Ferschtmann) en Barbara Grajewska, respectievelijk aan de conservatoria van Rotterdam en Maastricht. Aan laatstgenoemd instituut behaalde hij de diploma’s docerend en uitvoerend musicus. Sinds de laatste fase van zijn studie kreeg hij achtereenvolgens orkestdirektielessen van Jan Stulen, Jac van Steen, Jules van Hessen en Jurjen Hempel, bij wie hij uiteindelijk in Utrecht afstudeerde.
Daarna volgde hij nog een masterclass bij Janos Fürst in Hongarije en dirigeerde hij het Metropole Orkest tijdens een workshop onder supervisie van Vince Mendoza.

Als docent gaf hij les in het westen, zuiden en midden van het land, zowel privé als aan diverse muziekscholen.
Ook was hij een aantal jaren werkzaam aan de Vrije School Eindhoven, waar hij naast de euritmiebegeleiding ook een aantal musicals voor zijn rekening nam.
Hoogtepunt hierbij was een kooruitvoering met zo’n 200 leerlingen, 2 solisten en een ad hoc orkest van zijn eigen werk “Requiem for the World”, dat later nog integraal werd uitgezonden door De Concertzender.

Als dirigent dirigeerde hij verder talloze amateurorkesten in het zuiden en midden van het land, waaronder ook een aantal educatieve projecten in samenwerking met solisten uit het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman. Ook was hij assistent dirigent bij een aantal musicalprodukties van Ruud de Graaff Produkties en Joop van den Ende’s Stage Entertainment.
Hierbij werkte hij samen met solisten als Vera Mann, Pia Douwes, Stanley Burleson, Chantal Janzen en Babette van Veen en reisde hij het hele land door.
In die periode werd ook nog zijn compositie “Galactic Suite” uitgegeven voor harmonieorkest bij uitgeverij Molenaar Edition.

Als organist / pianist was hij repetitor bij diverse koren en balletscholen in het westen en zuiden van het land.
Bij EKV De Toonkunst uit Eindhoven verzorgde hij de muzikale begeleiding van uitvoeringen met solisten als Marco Bakker, Het Rosenberg Trio en Andrea Bocelli en maakte hij (ook met een ander koor) concertreizen naar Wenen, Praag en Trier.
Tevens was hij als studiomuzikant betrokken bij de cd-opname voor de Nederlandstalige versie van de musical “Tarzan” in de Wisseloord Studio’s in Hilversum.
Hierbij aanwezig was niemand minder dan wereldster Phil Collins (tevens componist), die een tweetal solo’s voor zijn rekening nam.
Tenslotte werkte hij als partituurassistent nog samen met pianisten als Ronald Brautigam, Rian de Waal, Gerard van Blerk, Igor Roma, Enrico Pace, Pascal Devoyon en Menahem Pressler (bekend van het wereldberoemde Beaux Arts Trio).