Dirigent

Vincent Robert

werd geboren in 1969 in Den Hoorn (bij Delft). Vanaf 1988 studeerde hij piano bij Mila Baslawskaja (moeder van Lisa Ferschtmann) en Barbara Grajewska, respectievelijk
aan de conservatoria van Rotterdam en Maastricht. Aan laatstgenoemd instituut behaalde hij de diploma’s docerend en uitvoerend musicus. Sinds de laatste fase van zijn studie kreeg hij achtereenvolgens orkestdirektielessen van Jan Stulen, Jac van Steen, Jules van Hessen en Jurjen Hempel, bij wie hij uiteindelijk in Utrecht afstudeerde.
Daarna volgde hij nog een masterclass bij Janos Fürst in Hongarije en dirigeerde hij het Metropole Orkest tijdens een workshop onder supervisie van Vince Mendoza.

Als docent gaf hij les in het westen, zuiden en midden van het land, zowel privé als aan diverse muziekscholen.
Ook was hij een aantal jaren werkzaam aan de Vrije School Eindhoven, waar hij naast de euritmiebegeleiding ook een aantal musicals voor zijn rekening nam.
Hoogtepunt hierbij was een kooruitvoering met zo’n 200 leerlingen, 2 solisten en een ad hoc orkest van zijn eigen werk “Requiem for the World”, dat later nog integraal werd uitgezonden door De Concertzender.

Als dirigent dirigeerde hij verder talloze amateurorkesten in het zuiden en midden van het land, waaronder ook een aantal educatieve projecten in samenwerking met solisten uit het
Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman. Ook was hij assistent dirigent bij een aantal musicalprodukties van Ruud de Graaff Produkties en Joop van den Ende’s Stage Entertainment.
Hierbij werkte hij samen met solisten als Vera Mann, Pia Douwes, Stanley Burleson, Chantal Janzen en Babette van Veen en reisde hij het hele land door.
In die periode werd ook nog zijn compositie “Galactic Suite” uitgegeven voor harmonieorkest bij uitgeverij Molenaar Edition.

Als organist / pianist was hij repetitor bij diverse koren en balletscholen in het westen en zuiden van het land.
Bij EKV De Toonkunst uit Eindhoven verzorgde hij de muzikale begeleiding van uitvoeringen met solisten als Marco Bakker, Het Rosenberg Trio en Andrea Bocelli
en maakte hij (ook met een ander koor) concertreizen naar Wenen, Praag en Trier.
Tevens was hij als studiomuzikant betrokken bij de cd-opname voor de nederlandstalige versie van de musical “Tarzan” in de Wisseloord Studio’s in Hilversum.
Hierbij aanwezig was niemand minder dan wereldster Phil Collins (tevens componist), die een tweetal solo’s voor zijn rekening nam.
Tenslotte werkte hij als partituurassistent nog samen met pianisten als Ronald Brautigam, Rian de Waal, Gerard van Blerk, Igor Roma, Enrico Pace, Pascal Devoyon
en Menahem Pressler (bekend van het wereldberoemde Beaux Arts Trio).

Momenteel is Vincent werkzaam als pianodocent aan muziekschool De Muzen in Veenendaal en voor Stichting De Hengel in Woensel West te Eindhoven.
Daarnaast is hij (interim) dirigent bij EKV De Toonkunst/Ascolta, eveneens in Eindhoven

Ton van de Weem

studeerde orgel, schoolmuziek en koordirectie uitvoerend musicus aan het conservatorium in Tilburg. Op 24-jarige leeftijd werd hij dirigent en medeoprichter van diverse koren. Hij was repetitor bij het Brabant Koor. Ook werkte hij  als docent aan De Vrije School in Den Haag. Met diverse koren nam hij in totaal 31 keer deel aan nationale en internationale concoursen en behaalde vele eerste prijzen, vaak met lof. In 2003 ontving hij de Cultuurmedaille van de Gemeente Veldhoven vanwege zijn verdiensten op het gebied van het muziekonderwijs in Veldhoven, als dirigent/muzikaal leider van diverse Veldhovense koren en de Veldhovens Revue 1998 en 2000. In 2014 stond hij met het Boxmeers Vocaal Ensemble in de finale van het landelijk concours van de KNZV. Met hen bracht hij een CD uit samen met Wishful Singing. Naast de muzikale  leiding aan de samenwerking tussen Toonkunst en Ascolta dirigeert hij momenteel ook  Vocaal Ensemble Phoenix, Zangvereniging Otherwise, gemengd koor Creatura uit Weert en het Nuenens Mannenkoor.